מה ההבדל בין בית חכם לחשמל חכם?

 

בזמן האחרון אנו שומעים יותר ויותר את המושגים בית חכם וחשמל חכם בהקשר של מודרניזציה של דירות מגורים, דבר שגורם לרבים מאיתנו להתבלבל ולחשוב כי מדובר במושגים זהים. בשורות הקרובות נעשה לכם קצת סדר בכל הקשור לכך, ונלמדכם אודות ההבדלים שבין השניים.

 

בית חכם – תולדה של מערכות החשמל החכם

על מנת להבין את מהות ההבדלים שבין שני המושגים, יש ראשית כל להבין מהן מערכות חשמל חכם. ובכן,

מדובר במערכות מתוחכמות שמסוגלות לעבוד באמצעות בקרים, חיישנים ומערכות מתח נמוך במטרה לספק למשתמש את היכולת להפיק את המקסימום מביתו. כך למשל מערכות אלו מסוגלות להניע את התריסים והווילונות בהתאם לרמת האור הנדרשת בבית בתרחיש מסויים, להפעיל ולכבות מכשירי חשמל מרחוק, לספק את תרחישי התאורה הנדרשים באמצעות שליטה על גופי התאורה בחדרים, לשלוט בעוצמת מיזוג האוויר בהתאם למספר האנשים בחדר ועוד. מערכות החשמל החכם הן למעשה התשתית הטכנולוגית שבה משתמש הבית החכם, וזהו בעצם ההבדל שבין שני המושגים. מכך ניתן להבין כי בית חכם הוא בית שמנצל את מערכות החשמל החכם על מנת לספק בפועל את כל התרחישים שהוזכרו לעיל, ומהווה בעצם כמעין מוקד בקרה לשליטה עליהם מתוך הבית ומחוצה לו. במילים אחרות, הבית החכם הוא למעשה סוג של מחשב מרכזי שאליו זורם כל המידע ממערכות החשמל החכם, והוא זה שמקבל את ההחלטות באופן אוטומטי או באמצעות הבעלים שיכול לשלוט על פעולותיו.

 

 

חשמל חכם – כיצד זה עובד בעצם?

מרגע שהבנו כי הבית החכם הוא בעצם מחשב מרכזי ששולט על כל הפעולות של מערכות החשמל החכם, נשאלת השאלה כיצד מערכות אלו מתקשרות עם אותו מעבד-על מרכזי והאם יש לבצע שיפוץ כללי בבית על מנת לחבר את אותו מחשב עם שלל מערכות אלו. התשובה היא שלא, וזאת הודות לשיפורים הטכנולוגיים האדירים בטכנולוגיית ה WiFi – שכולנו נהנים ממנה בשנים האחרונות. באמצעות הטכנולוגיה אותו מחשב העל של כל בית חכם יכול לתקשר עם כל הבקרים, החיישנים והמונעים השונים באופן אלחוטי לחלוטין, וכמו כן לאפשר לבעלים להתחבר אליו מרחוק ולשלוט בנעשה בבית באמצעות הפלאפון. כך ניתן להביט במצלמות האבטחה בבית מתי שרק רוצים, להפעיל את המזגן או דוד החימום בטרם מגיעים הביתה, לשלוט בגופי התאורה ומערכת האזעקה כאשר אין איש בבית ועוד.

 

חשוב מאוד לקבל ייעוץ מלא ע"י מקצוענים בטרם בוחרים מערכות חשמל עבור בית חכם. הסיבה לכך קשורה לחשיבות ההתאמה המלאה לצרכים של המערכת לבעליה, העמידה בשיקולי התקציב וכמו כן, פגיעה מינימאלית בתשתית הקיימת של הבית וכל זאת תוך השארת האפשרות לביצוע שינויים, תוספות והרחבות בעתיד. החברות המובילות שעוסקות בתכנון מערכות חשמל חכם הן בעיקר חברות שמתמחות בבקרי שליטה וספקי כוח לצרכים פרטיים ומוסדיים וזהו פקטור חשוב וחיוני להצלחה, שכן יש להתאים את מערכת החשמל בבית כך שתשלוט בכלל האלמנטים שאמורים להתחבר באופן יעיל לבקר המרכזי. בהצלחה.

התקשר עכשיו